top
logo

Jesteśmy również na

Współpracujemy z

 

  

 

Certyfikaty

covid.jpgJAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM PRZED KORONAWIRUSEM?

Obecnie wszyscy za sprawą koronowirusa znaleźliśmy się w niełatwej, niecodziennej dla nas sytuacji.  Jak poradzić sobie z lękiem przed koronawirusem? Jakie są sposoby na opanowanie lęku? Przeczytaj:

 

KORONAWIRUS – jak radzić sobie?

Co możemy zrobić, żeby niepokoić się trochę mniej?

Spróbuj zastosować się do poniższych zasad w opanowaniu trudnych emocji towarzyszącym wielu z nas, gdyż sytuacja jest nietypowa i wymagająca specjalnej ostrożności.

1. W sytuacjach zagrożenia skup się na faktach, a nie na opiniach

Opinie, to subiektywna interpretacja rzeczywistości, wypowiedzi np. „uważam, że”, „czuję, że”, „sądzę, że”, itd.

Opinie nie są faktami, nie są opisem rzeczywistości. Każdej opinii można przeciwstawić inną. To, że ktoś lub Ty sam uważasz że, coś się wydarzy, to nie jest opis rzeczywistości, lecz jedynie Twoja lub kogoś interpretacja, jedna z wielu.

Spójrz na swoją sytuację i zauważ fakty: Czy jestem zdrowy?, Czy mam objawy świadczące o chorobie?, Czy dbam o siebie?. Na tych faktach można budować swoje poczucie bezpieczeństwa.

2. Zaakceptuj niepewność i to, czego zmienić nie możesz

Nie wszystko możemy kontrolować, nie na wszystko mamy wpływ. Czasem po prostu stajemy przed faktami, z którymi nie możemy nic więcej zrobić. Tak jest również teraz. Jednak największy wpływ masz na siebie, na swoje myśli, uczucia jakich doświadczamy
i zachowanie.

Czy jest epidemia? Tak.
Czy możesz zrobić coś w skali globalnej, żeby ją zatrzymać, cofnąć lub spowodować, że już się skończy? Niestety nie.

Pozostaje więc zaakceptować, że żyjemy aktualnie w takiej wymagającej rzeczywistości i jak najlepiej się do niej dostosować.

3. Zauważ różnicę między zamartwianiem się, a uzasadnioną obawą

Zamartwianie się, to stałe powracanie do niepokojących myśli i wyobrażeń. To ciągłe rozważanie tego, co by było gdyby: „Co będzie jak ktoś na mnie kichnie?”, „A jak się zarażę, to co wtedy?”. Takie myślenie zwykle wzmaga strach i lęk.
Inaczej z uzasadnioną obawą, wówczas rozważenie faktów pomaga dostrzec możliwości do poradzenia sobie.

4. Patrz na prawdopodobieństwo - skup się na faktach w zakresie pozyskania wiedzy.

W czasie epidemii zwracaj uwagę na realne dane. Prawdopodobieństwo zarażenia się istnieje przez sam fakt życia w kraju, w którym obecny jest koronawirus, dlatego dbaj
o rzetelne źródła wiedzy:


Jeśli chcesz znać rzetelne dane na temat koronawirusa, nie szukaj ich w mediach masowych, sprawdzaj strony organizacji zajmujących się ochroną zdrowia, takich jak Sanepid czy WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) lub oficjalne wytyczne rządowe. Znajdziesz tam dane, nie opinie.

5. Pozwól sobie na strach

Strach w tej sytuacji jest uzasadnioną, absolutnie naturalną reakcją, mamy prawo się bać
i nie obwiniać się za ten stan.

Uznanie swojego prawa do strachu spowodowuje, że lepiej zrozumiesz swoje reakcje 
– zmęczenie, poirytowanie, przeładowanie informacyjne i odcięcie od tematu koronawirusa
lub odwrotnie – potrzebę (pozornej) kontroli sytuacji, poprzez stały nasłuch i bieżące śledzenie doniesień medialnych o epidemii. To właśnie są skutki odczuwania strachu/lęku.

Danie sobie prawa do odczuwania strachu, pozwala spojrzeć na sprawy z odpowiedniej perspektywy – jeśli odczuwam lęk, więc działam na zasadzie skrótów: często pochopnie, nieracjonalnie, pod wpływem impulsu. To również należy sobie wybaczyć.

6. Propozycja pracy do zastosowania w celu kontroli trudnych emocji

Ograniczenie czasu zamartwiania się to jedna z technik stosowana w pracy z lękiem
i z kontrolą nad nim.

wyznacz sobie czas:

Powiedzmy, że ustalisz, że oglądasz/słuchasz wiadomości jedynie raz dziennie
i ustalisz sam ze sobą, że możesz zamartwiać się do woli od godziny 18:00 do 18:30. Możesz wówczas usiąść na kanapie z kubkiem herbaty i martwić się epidemią, spisywać swoje zmartwienia, rysować je, mówić o nich głośno, itp. jednak o godzinie 18:30 zakończ, powstrzymaj się od martwienia do godziny 18:00 następnego dnia.

7. Stawiaj sobie codzienne cele

Przebywanie w domu może być czasem, który będzie trudny do przetrwania albo okresem normalnej (a nawet zwiększonej) produktywności. Żeby dobrze przeżyć ten okres czasu, warto pilnować kliku prostych zasad:

– Utrzymuj stały rytm dnia. Daje to poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Pilnuj czasu posiłków, wyznacz sobie czas na naukę/ pracę, ale i odpoczynek.

– Planuj codziennych zadań do wykonania z konkretnych przedmiotów ( wyznacz zakres materiału, pilnuj czasu realizacji oraz terminowości działań). Dbaj również o inne aktywności, jak sport i odpoczynek oraz utrzymanie i budowanie dobrych relacji z rodziną i przyjaciółmi.



Podsumowując

Pamiętaj, że Twoje myśli nie odwzorowują rzeczywistości. Nawet jeśli w tej chwili uważasz, że jesteś bardzo zagrożony, to nie musi  być prawda.

Zasada jest taka, że każdej swojej myśli możesz przeciwstawić inną, np. myśl typu: „Zachoruję, trafię do szpitala i całe moje życie się zawali” można przeciwstawić inną: „Dobrze o siebie dbam, stosuję się do zaleceń, nie mam objawów – to znaczy,
że jestem zdrowy i na razie nie mam powodu martwić się na zaś”.

Szanowni Uczniowie, dbajcie o siebie i innych, o zdrowie psychiczne w tych trudnych czasach! Wierzymy, że to trudne doświadczenie uodporni nas na kryzysy w przyszłości.

Zapraszamy  Was do kontaktu z nami, do podzielenia się swoimi obawami, trudnościami
i radościami.

Pozdrawiamy ciepło,

Psycholog/Pedagog ZSŁ

 


bottom

Zespół Szkół Łączności